söndag 22 januari 2012

Mäklare eller inte

Jag har några funderingar när det gäller att köpa sin egen bostad. Jag undrar om man skall försöka få tag på en villa eller lägenhet genom att kontakta mäklare eller om man skall köpa helt privat. Jag har funderat av och till och jag lutar mer och mer mot att det kanske är bättre att gå genom en fastighetsmäklare i alla fall. Det kan ju vara saker man inte tänker på när man köper sin egen villa. Om man köper en lägenhet är väl riskerna inte så stora, men om man skall köpa en villa måste man vara säker på att huset är i bra skick. Jag har vänner som råkat illa ut då elkablarna var alldeles för gamla. Det blir kostsamt om man måste dra om alla ledningar i huset. Jag är också lite orolig för dräneringarna kring husen. Om det är ett gammalt hus kan man råka illa ut om dräneringen inte är bra och om det rinner in vatten i källaren. Jag tror väl kanske att jag inte är rätt man för att besiktiga hus. Men, jag antar att man kan leja någon firma som gör det. En byggfirma borde ju funka. Trots det vågar jag nog inte ta det beslutet själv. Jag antar att en mäklare har erfarenhet och har kontakt med riktigt seriösa och kompetenta besiktningsmän. Jag tror man måste ta kostnaden som mäklaren innebär för att vara riktigt säker på att man inte gör sitt livs sämsta affär. Jag tror det är säljaren av bostaden som betalar mäklararvodet, men det borde vara så att villan blir billigare om inte säljaren behöver betala till en mäklare. Men jag tror att jag inte bryr mig om det. Jag kommer att kontakta en mäklare för jag tycker att priset för en bostad i Stockholm är så himla högt i alla fall så det kan kvitta med några tusenlappars rabatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.